Nouveaux Matériaux Légers pour Airframers

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Viking
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# 2 avril 2008 15:09
Allez voir:
- la drappeuse de MTorres (avec pleins de chinois qui prennent des photos)
- les poutres et les lisses d'EADS ainsi que le pressure BulkHead (rien que des demonstrateurs)
- l'apéro chez 3B THE FIBERGLASS COMPANY
- allez voir la F1 de renault sur le stand vistagy pour voir du composite crade fait main
- allez poser des questions indiscrètes pour voir les mecs vous sourir et ne pas vous répondre
- bon un petit tour chez Coriolis composites pour voir la video de leur drappeuse...

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Beochien
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# 2 avril 2008 15:17
Bonjour Viking

Pas croisé des résines et des gel coats à faible densité, moins de 1, par exemple ! .... a aiderait bien les petits Boeing ! wink
Moi j' en ai fait quand j'étais jeune, des résines qui flottent !!

JPRS
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xmadflyer
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# 2 avril 2008 15:38
Peu-être que l'excellente Nicole Beauclaire nous ramènera des surprises, parce qu'elle, faut pas la prendre pour une c...Elle aime pas du tout grin

SPA
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Viking
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# 2 avril 2008 20:16
xmadflyer a écrit :Peu-être que l'excellente Nicole Beauclaire nous ramènera des surprises, parce qu'elle, faut pas la prendre pour une c...Elle aime pas du tout grin

SPA
Private Joke ou jeu de mot, dans tous les cas je n'ai rien compris...

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xmadflyer
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# 2 avril 2008 21:11
Bonsoir,

N.Beauclaire est journaliste à A&C. Depuis pas mal de temps.

Sympa et compétente.
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Beochien
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# 11 avril 2008 22:49
Bonsoir

Titane story ... il y àa du monde au portillon !!
Un e bonne analyse du blog Finance

http://www.leblogfinance.com/2008/03/ai ... 50-la.html

----------- Extrait

Le consortium aéronautique russe unifié (OAK) et le holding européen Airbus détermineront pendant l'été la liste des composants de fabrication russe destinés au nouveau long courrier A-350, a déclaré cette semaine le chef de la représentation russe d'Airbus Vadim Vlassov.

Certes, il est parfois nécessaire de lire entre les lignes, mais le blog finance est là pour cela ...

"La Russie est l'un des partenaires prioritaires du programme de création du nouvel appareil européen A-350. Il a été décidé qu'au milieu de l'été 2008, les groupes de travail conjoints achèveraient la liste des composants construits au moyen de matières premières russes par des entreprises russes", a déclaré M. Vlassov.

Comprenez par là, si vous voulez qu'on vous fournisse en titane, il faudra donner de l'activité à l'industrie russe ...

Selon Vadim Vlassov , la participation de la Russie à la construction du long courrier A-350 XWB consistera principalement à fabriquer des pièces destinées à l'appareil, de la même famille que l'A-320.

"Les composants de l'A-350 XWB sont plus complexes que ceux des A-320, largement répandus, c'est pourquoi le nouveau programme constituera un pas crucial dans l'approfondissement de la coopération avec les entreprises russes", a déclaré M. Vlassov

Flairant l' "affaire", EADS et la France – en la personne de François Fillon – ont d'ores et déjà pris les devants, en signant récemment des accords avec le Kazakhstan pour garantir leurs approvisionnements respectifs en titane. On n'attrape pas les mouches françaises avec du vinaigre russe ... du moins, faut-il l'espérer.

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Beochien
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# 14 avril 2008 12:47
Bonjour

70 Pages à lire, free, sur les matériaux; pour les curieux ou les courageux (Ou les 2) tongue

http://books.nap.edu/openbook.php?recor ... mp;page=26

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Beochien
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# 4 mai 2008 15:58
http://www.azom.com/news.asp?newsID=6707

Using fiber optics to transmit signals has specific advantages for aircraft. A fiber-optics system is lightweight and does not take up much room. It is immune from lightning and electromagnetic interference. It also is a safer alternative for planes as it is not susceptible to causing fires. At least 26 accidents or serious incidents in aircraft since 1983 were caused by fires or other failures related to electrical wiring systems, according to the Federal Aviation Administration.

The fiber-optic approach is intended for both military and commercial aircraft. It could either be incorporated into new designs or retrofitted into existing aircraft. Voice communications equipment in newer aircraft is already fiber-optics based, says lead author Xie. Therefore, integrating other aircraft instrumentation into a single optics package could save weight, space, fuel, and construction costs on future aircraft.

Lockheed Martin has been among the supporters of this research. The next step is to test this system on a real airplane.


http://www.azom.com/news.asp?newsID=6707

In the Texas A&M design, a small plank-like object, known as a cantilever, is bonded to the interferometer. The cantilever, in turn, is attached to a switch. Pressing the switch creates a force on the cantilever, which causes it to bend, changing the spacing between the mirrors and thereby altering the interference pattern. The altered interference pattern provides a signal to indicate that the switch has been pressed. This information can be transmitted optically to the desired part of the airplane. A network of other interferometers and lasers filters out fluctuations in temperature and other disturbances so that only the pressing of the button registers as a valid signal.

Using fiber optics to transmit signals has specific advantages for aircraft. A fiber-optics system is lightweight and does not take up much room. It is immune from lightning and electromagnetic interference. It also is a safer alternative for planes as it is not susceptible to causing fires. At least 26 accidents or serious incidents in aircraft since 1983 were caused by fires or other failures related to electrical wiring systems, according to the Federal Aviation Administration.


http://www.schott.com/fiberoptics/engli ... t42u852q41

SCHOTT LED and fiber optic lighting products have pioneered markets like the in-seat aviation reading lights. Nowadays, SCHOTT offers the aviation and transportation industry innovative and high-quality designs, quick turnaround sampling and the technical edge in lighting very special environments like aircraft interior, trains and ships.

ED in-seat reading light systems

Localized in-seat reading system for aircraft and other areas where discreet lighting is required

* High-tech marketability
* Integral to seat - follows seat movement
* Localized lighting with a well-defined beam shape
* Directionally adjustable by the user
* Dimmable by the user
* Less intrusive to neighbouring passengers

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sevrien
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# 4 mai 2008 16:21
Merci, beochien ! The way of the future !
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Beochien
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# 4 mai 2008 17:15
http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 110213.htm

Fiber-reinforced plastics generally consist of a matrix material into which reinforcement fibers – commonly glass or carbon – are embedded. “The most important requirement when producing high-performance fiber composite materials is that the fibers should be laid down in the direction subject to the highest stresses and that they should be adequately wetted by the matrix material. Our process enables us to achieve a high fiber content of between 50 and 60 percent by volume – a far higher ratio than that obtainable using other thermoplastic techniques,” declares Jan Kuppinger of the ICT.

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Beochien
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# 4 mai 2008 17:26
Voir la Photo !

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 123255.htm

University engineers are developing a technology to coat jet engine turbine blades with zirconium dioxide -- commonly called zirconia, the stuff of synthetic diamonds -- to combat high-temperature corrosion.


The zirconia chemically converts sand and other corrosive particles that build up on the blade into a new, protective outer coating. In effect, the surface of the engine blade constantly renews itself.

Ultimately, the technology could enable manufacturers to use new kinds of heat-resistant materials in engine blades, so that engines will be able to run hotter and more efficiently.

Nitin Padture, professor of materials science and engineering at Ohio State, said that he had military aircraft in mind when he began the project. He was then a professor at the University of Connecticut.

“In the desert, sand is sucked into the engines during takeoffs and landings, and then you have dust storms,” he said. “But even commercial aircraft and power turbines encounter small bits of sand or other particles, and those particles damage turbine blades.”

Jet engines operate at thousands of degrees Fahrenheit, and blades in the most advanced engines are coated with a thin layer of temperature-resistant, thermally-insulating ceramic to protect the metal blades. The coating -- referred to as a thermal-barrier coating -- is designed like an accordion to expand and contract with the metal.

The problem: When sand hits the hot engine blade it melts -- and becomes glass.

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alain57
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# 4 mai 2008 17:58
ScienceDaily (Jun. 28, 2007) — Rolls-Royce Corp. has acquired exclusive rights to use a coating invented by Iowa State University researchers that helps turbines stand up to the heat in jet engines

peut-etre la solution pour GE de fiabilisé les aubes de son 90-115B??? grin .....zut RR etait plus rapide wink
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Beochien
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# 4 mai 2008 18:12
Alain
C'est mieux avec le lien (Quand c'est possible!!)

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 123408.htm

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alain57
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# 4 mai 2008 21:30
ok vu .. merci beochien wink enregistré pour l'avenir smile
salutations
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Beochien
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# 19 mai 2008 23:59
Bonsoir

Self Healing ... ça continue ! Européen de plus !!

http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 051908.php

Self-repairing aircraft could revolutionize aviation safety

A new technique that mimics healing processes found in nature could enable damaged aircraft to mend themselves automatically, even during a flight.

As well as the obvious safety benefits, this breakthrough could make it possible to design lighter aeroplanes in future (see below). This would lead to fuel savings, cutting costs for airlines and passengers and reducing carbon emissions too.

The technique works like this. If a tiny hole/crack appears in the aircraft (e.g. due to wear and tear, fatigue, a stone striking the plane etc), epoxy resin would ‘bleed’ from embedded vessels near the hole/crack and quickly seal it up, restoring structural integrity. By mixing dye into the resin, any ‘self-mends’ could be made to show as coloured patches that could easily be pinpointed during subsequent ground inspections, and a full repair carried out if necessary.

This simple but ingenious technique, similar to the bruising and bleeding/healing processes we see after we cut ourselves, has been developed by aerospace engineers at Bristol University, with funding from the Engineering and Physical Sciences Research Council (EPSRC). It has potential to be applied wherever fibre-reinforced polymer (FRP) composites are used. These lightweight, high-performance materials are proving increasingly popular not only in aircraft but also in car, wind turbine and even spacecraft manufacture. The new self-repair system could therefore have an impact in all these fields.

The technique’s innovative aspect involves filling the hollow glass fibres contained in FRP composites with resin and hardener. If the fibres break, the resin and hardener ooze out, enabling the composite to recover up to 80-90% of its original strength – comfortably allowing a plane to function at its normal operational load.

“This approach can deal with small-scale damage that’s not obvious to the naked eye but which might lead to serious failures in structural integrity if it escapes attention,” says Dr Ian Bond, who has led the project. “It’s intended to complement rather than replace conventional inspection and maintenance routines, which can readily pick up larger-scale damage, caused by a bird strike, for example.”

By further improving the already excellent safety characteristics of FRP composites, the self-healing system could encourage even more rapid uptake of these materials in the aerospace sector. A key benefit would be that aircraft designs including more FRP composites would be significantly lighter than the primarily aluminium-based models currently in service. Even a small reduction in weight equates to substantial fuel savings over an aircraft’s lifetime.

JPRS
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