Écrasement 747-400 UPS à Dubai

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pascal83
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# 3 septembre 2010 20:40
http://www.aero.de/news-11023/UPS-Frach ... ai-ab.html
Un 747-400 d'ups c'est écrasé à Dubai .
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Beochien
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# 3 septembre 2010 20:44
Merci Pascal !
C'est vu aller sur "Accidents "

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eolien
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# 4 septembre 2010 13:15
Bonjour,

relevé sur Mediapart, donc à prendre avec les précautions d'usage...

Crash aérien à Dubaï

Un peu avant 18h, le 3 septembre, un Boeing 747-400F cargo s'est écrasé à Dubaï. C'était un avion cargo (immatriculé N571UP) de la compagnie UPS (n°1 mondial du transport de colis postaux) avec deux pilotes à bord.
 
L'avion venait juste de décoler de Dubaï en route pour Cologne lorsque les pilotes ont lancé un mayday en signalant qu'il y avait le feu à bord du cockpit. UPS a confirmé l'accident.
Les habitants de la partie résidentielle de Dubaï Silicon Oasis ont observé l'avion volant très bas (ce qui en a effrayé beaucoup), en train de larguer son kérosène, en trajectoire de descente erratique et ont observé la boule de feu de l'explosion finale.
Les pilotes semblent avoir réussi à évider les zones habitées (il n'y aurait que des bâtiments en construction sur le site du crash). La zone du crash devrait approximativement se trouver au centre de cette carte. Cependant les victimes au sol ne sont pas exclues (ouvriers de construction, ...). Les premiers média à rendre compte de l'accident avait évoqué un atterrissage sur une autoroute ce qui semble faux.
 
Il se trouve qu'environ 30% du personnel d'Emirates Airlines habite dans la zone résidentielle Dubaï Silicon Oasis. Il y a donc de nombreux pilotes et leurs témoignages ont donc circulé très rapidement sur les sites spécialisés. 
Je ne fait que relayer ces témoignages, faute d'information officielle.

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Sur d'autres forum il se dit que l'avion était en approche radar pour un retour en emergency sur Dubaï, et que les pilotes ne voyaient plus leurs instruments en raison de fumées denses au cockpit.
Arrivant trop haut et trop vite sur la piste de Dubaï, ils auraient été dirigés vers l'aéroport de Dubaï.

Le vol aurait duré 20 mn...

(Dernière édition le 4 septembre 2010 13:23)


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okhly
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# 4 septembre 2010 13:34
bonjour ,
C'est incroyable de voir une telle machine s' abîmer en si peu de temps . Ce ne peut pas être une défaillance de l' avion seul . La proba de crash fatal est quasi nulle . Il y a donc une cause externe . C'est terrible .

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eolien
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# 6 septembre 2010 08:34
Bonjour,
La piste de fumées au cockpit se confirme...

...

UPS' flight 6 to Cologne/Bonn departed Dubai International Airport at 18:53. But less than 25min after take-off, at 19:15, information relayed from the Bahrain flight information region stated that the jet was intending to return to Dubai.
The GCAA says the aircraft had "smoke in the cockpit" and was "unable to maintain altitude".
United Arab Emirates air traffic control cleared the aircraft to land while it was some 40km (22nm) from Dubai.
But the GCAA says the aircraft was "high on the approach" - still at 8,500ft while 24km from the airport - and it overflew the airport "very high" before conducting a right turn.
It says the crew was informed that all runways at Dubai were available to the aircraft, but the 747 headed southwest and "rapidly lost altitude" before controllers lost radar contact at 19:42, 49min since departure.
The impact point, between Emirates Road and Al Ain Highway, is unpopulated and lies to the southwest of Dubai International Airport and north of the Al Minhad military air base.
...

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eolien
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# 6 septembre 2010 08:49
Quelques précisions

Un article qui laisse deviner les difficultés à contrôler l'avion, probablement dues à une épaisse fumée au cockpit, rendant impossible la lecture des instruments :

...
Just over 20 minutes into the flight, air traffic controllers in Dubai received word from officials in the nearby Gulf nation of Bahrain that the plane was on its way back after reporting smoke in the cockpit. The jet was "unable to maintain altitude," the report said.
Crew members were unable to speak directly with air traffic controllers in Dubai as they attempted to land, however, because the pilot had already switched his radio to a different frequency and for some reason could not switch it back, Saif al-Suwaidi, the GCAA's director-general, told The Associated Press.
"What we know is the pilot couldn't change the frequency ... so the only solution was to relay the messages from Bahrain to Dubai," al-Suwaidi said.
Air traffic controllers informed the crew that all runways had been cleared for landing, but the plane came in "too high and too fast" and couldn't maintain the correct angle for approach, al-Suwaidi said. It passed over the airport before making a right turn toward the desert, then rapidly lost altitude and disappeared from the radar.


...

(Dernière édition le 6 septembre 2010 08:50)


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lequebecois
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# 6 septembre 2010 13:31
Bonjour,

Vous pouvez lire le rapport préliminaire des autorités des EAU ici :

http://www.gcaa.ae/en/Pages/NewsDetails.aspx?NewsID=187

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Beochien
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# 15 septembre 2010 09:16
Bonjour !

Une piste pour le feu "De soute" du B747F d'UPS à Dubaï !

Un changement de réglementation pour le transport des batteries au lithium, dans le tube !
Une assez forte présomption en attendant les résultats de l'enquête, comme pour changer une réglementation !

------------ L'article WSJ online :-----------------

http://online.wsj.com/article/SB1000142 ... d=yahoo_hs

Tighter Curbs Expected on Lithium Batteries

Regulators to Ramp Up Restrictions on the Ubiquitous Objects in Cargo Planes After Fire on UPS Jet Stokes Safety Debate

By ANDY PASZTOR and MELANIE TROTTMAN

Federal officials are poised to substantially tighten restrictions on transporting lithium batteries in U.S. cargo planes, according to people familiar with the details, after an apparent cargo fire resulted in the crash of a United Parcel Service Inc. jet in Dubai. The move, which would affect nearly all U.S. cargo carriers, could also force manufacturers and distributors of consumer electronics to alter their packaging and documentation procedures. Lithium batteries are used in a wide array of electronic devices, such as cell phones and laptop computers. View Full Image


European Pressphoto Agency
The UPS Boeing 747 crashed in Dubai on Sept. 3, killing both pilots.

The urgency of the new restrictions, which people familiar with the matter expect to be announced shortly, appear to be a response to signs that lithium batteries may have stoked the intense fire and dense smoke that filled the cockpit of the UPS Boeing 747 jumbo jet before it went down on Sept. 3, while trying to return to Dubai International Airport. Both pilots died in the accident, which has revived debate over the fire hazards of lithium batteries. They can burn intensely, and once on fire can be particularly difficult to extinguish.By requiring special packaging and other safeguards for lithium batteries and products containing them, the new restrictions would resolve long-running disputes between some airline-industry officials and pilot groups over the dangers posed by such cargo. It will likely be increasingly difficult to ship large volumes of batteries, by themselves, on a single plane, according to the people familiar with the details. Investigators haven't yet revealed details of the Boeing 747's cargo or the official cause of the crash. But people familiar with the details said the flight, which originated in Hong Kong and then stopped in Dubai on the way to Cologne, Germany, had large amounts of consumer electronics aboard. The extent of the fire may make it impossible for investigators to conclusively determine where and how it broke out. A Department of Transportation spokeswoman declined to comment, as did a Federal Aviation Administration spokeswoman. UPS officials have declined to comment on the status of the investigation.But industry safety experts said they expected government action in the next few days. Transportation-department and FAA officials, they said, were discussing safety initiatives to require special protective packaging on lithium batteries, to limit the number allowed on one plane and to mandate warnings to pilots about the type of cargo loaded before takeoff. Earlier this year, transportation officials proposed restrictions on such batteries in cargo carriers, essentially classifying them as hazardous or dangerous goods, requiring packaging to prevent short circuits and limiting where they may be loaded inside cargo planes. But those proposals were not made final.In October, 2009, the transportation department issued a lithium-battery safety advisory aimed at shippers and carriers responsible for complying with hazardous-materials regulations for passenger and cargo aircraft. The agency said it was especially concerned about undeclared shipments of lithium batteries, and tallied more than 40 air-transport-related incidents involving such batteries and electronic devices since 1991.Passenger planes over the years have complied with strict restrictions, and often outright bans, on lithium batteries carried as cargo. Since January, 2008, transportation-agency rules have barred airline passengers from packing spare lithium batteries in checked baggage. But if passengers put a portable electronic device in their checked baggage, the batteries are allowed to remain. In carry-on baggage, passengers can still pack a number of batteries of different types, including those commonly used in cell phones and most laptop computers.The UPS jet's flight-data recorders have been downloaded by U.S. crash investigators, and early analysis is consistent with the theory that the blaze started in a cargo area, spread quickly and then pushed smoke into the cockpit, preventing pilots from seeing their instruments. On Tuesday, investigators from the United Arab Emirates gave the strongest public signal yet that the blaze originated in the cargo hold. They disclosed that prior to smoke in the cockpit, there was a fire warning received by the crew. Such warnings normally come from sensors in or around the cargo compartments, not inside the cockpitThe U.S. National Transportation Safety Board, which is participating in the investigation, years ago urged regulators to require installation of fire-suppression systems in the main holds of cargo planes. The recommendations came after a 2006 fire damaged a UPS McDonnell Douglas DC-8 cargo jet that managed to land safely in Philadelphia, with the crew barely escaping the flames. At the time, the safety board also called for enhanced training, improved pilot exits and upgraded smoke detection systems. More recently, board officials stepped up ther campaign to champion such improvements. They have declined to comment on the current crash, as have UPS. officials.Many lithium batteries have internal safeguards designed to prevent fires in case batteries overheat or malfunction. Investigators looking into the Dubai crash are trying to determine if the batteries aboard the plane had such systems, and whether they were working properly.The debate over preventing fires stemming from lithium batteries is complicated by the fact that FAA critics contend parts of the agency's proposal from earlier this year aren't consistent with international safety standards covering battery shipments. Write to Andy Pasztor at andy.pasztor@wsj.com and Melanie Trottman at melanie.trottman@wsj.com


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okhly
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# 17 septembre 2010 13:51
bonjour,
Ce dramatique accident pose aussi la question du transport de produits dangereux avec des passagers . Comment neutraliser le risque de feu batteries à bord, tant en cabine qu'en soutes ? Avec tous ces produits électroniques qui baladent on est émerveillé que ça ne soit pas plus fréquent . L' emballement naît en principe d'un court-circuit interne , fils mal montés , soudures défaillantes , chocs .
Va t- on vers des containers inertés ? Quelles précautios sont en vigueur ? Je suis complètement sec .

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Beochien
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# 17 septembre 2010 14:21
Salut Okhly !

Pour le cargo UPS, il semblerait que des moyens d'extinction équipaient l'avion, pour la soute inférieure, mais rien sur le pont ou cela a pris !
Des commentaires sur A.net disent que d'autres 747, sont équipés en haut et en bas !
Malheureusement pas chez UPS !

Et des moyens de lutte contre l'incendie, en soute je ne crois pas que ce soit vraiment "inerting" , trop de risques d'ineter aussi les pax !

Mais dans tous les cas en transat ou transpac, maitriser un incendie sévère en soute, et surtout pour qu'il ne reparte pas pendant 2-4 heures ... cela me parait bien illusoire ... sauf :

D'abord, accès à la soute !
Et une forme de vide vite à inventer, peut être 2 ou 3 points pas trop difficiles à ouvrir ! Tout le contaminé ou suspect par dessus bord, et au plus vite !
2 ou 3 tenues de pompier avec bouteille d'air à bord !
Et pas mal d'eau et de poudres !

Inerter des containers à bagages, bien étanches, pourquoi pas !
Et en cas de crash, ils inerteront un peu l'ambiance de la soute, peut être pas un mal!

L'avis d'Eolien serait utile !

Vu de ma fenêtre !

JPRS

(Dernière édition le 17 septembre 2010 14:22)


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